Przedmiotem projektu jest budowa obwodnicy Chrzanowa, przebiegającej w płn.-wsch. części obszarów intensywnego zainwestowania miejskiego – pomiędzy ul. Szpitalną (ciąg DW 781) a ul. Balińską (droga powiatowa nr 1036K, stanowiąca przedłużenie DW 933) i w połączeniu z autostradą A4, DK 79 oraz drogą powiatową nr 1013K Chrzanów – Zagórze - Wygiełzów. Przebieg projektowanej obwodnicy (dł. 3 460 m) rozpoczyna się na styku ulic Szpitalnej i Topolowej, biegnąc fragmentem istniejącej ul. Topolowej. Na wysokości Szpitala Powiatowego, obwodnica zaczyna bieg nowym śladem w kierunku DK 79 (projekt obejmuje budowę mostu nad rz. Chechło).
Skrzyżowanie z ul. Trzebińską (DK 79) przewidziane jest jako węzeł bezkolizyjny. Dalej obwodnica biegnie ul. Sikorskiego do skrzyżowania z torami kolejowymi (w formie bezkolizyjnego wiaduktu kolejowego). Następnie biegnie po śladzie ul. Zielonej do skrzyżowania z ul. Wodzińską, nowoprojektowanym odcinkiem. Koniec stanowi połączenie obwodnicy z ul. Balińską.
W ramach prac budowlano-montażowych zostanie wykonana: budowa odcinka drogi od ul. Topolowej do Sikorskiego, budowa odcinka drogi od ul. Wodzińskiej do Balińskiej, kompleksowa przebudowa fragmentów dróg: ul. Szpitalna, Topolowa, Sikorskiego, Zielona; budowa wiaduktu w nasypie kolejowym linii Zebrzydowice – Trzebinia; budowa estakady nad ul. Trzebińską; budowa lub przebudowa 22 skrzyżowań, w tym 6 rond; budowa mostu nad rz. Chechło, przebudowa przepustu żelbetowego nad rzeką Luszówką; budowa i przebudowa 4 przepustów rurowych, budowa ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz parkingów. W zakres prac wchodzi budowa odwodnienia drogi, oświetlenia, zieleni, zabezpieczeń akustycznych oraz prace towarzyszące (przekładki istniejącego uzbrojenia, wyburzenia).
Obwodnica umożliwi:
- swobodny przejazd do zach. i płd. części miasta z pominięciem ścisłego centrum,
- dalszą rewitalizację centrum oraz obszarów dawnego szpitala miejskiego.
- wyprowadzenie ruchu poza centrum pomoże w ochronie zabytkowej części miasta: poprawi klimat akustyczny oraz ograniczy zanieczyszczenie powietrza.
Powiązanie obwodnicy z autostradą ma być zrealizowane przez ul. Trzebińską, z którą nowa trasa łączyć się będzie przez węzeł drogowy częściowo kolizyjny typu WB. Dwupoziomowy, częściowo kolizyjny węzeł nad obciążoną ul. Trzebińską wyeliminuje wszystkie punkty przecięcia się poszczególnych potoków ruchu na ul. Trzebińskiej. Wykluczone zostanie ryzyko wystąpienia zderzeń bocznych pojazdów, będących przyczyną najcięższych wypadków drogowych. Obwodnica będzie posiadać skrzyżowania ze wszystkim drogami lokalnymi, co umożliwi płynny ruch po obszarach zainwestowanych i planowanych do zagospodarowania. W ramach projektu ma zostać wybudowany wiadukt kolejowy, który pozwoli na szybkie przemieszczanie się między wsch. a zach. częścią Chrzanowa i ułatwi dostęp do Szpitala mieszkańcom zach. i centralnej części miasta. Wybrane rozwiązanie odciąży ul. Szpitalną stanowiącą trasę wyjazdową z Chrzanowa w kierunku Zatora, Oświęcimia oraz Wadowic.
Zakres prac objętych projektem:
- budowa obwodnicy miasta o długości całkowitej ok. 3,46 km (ok. 3,20 km (Etap II) + ok. 0,26 km (Etap I)) wraz z jej powiązaniami z otaczającym układem drogowym ok. 1,83 km (ok. 1,55 km (Etap II) + ok. 0,28 km (Etap I)), co łącznie daje dł. ok. 5,29 km,
- budowa obiektów drogowych (most drogowy nad rzeką Chechło, wiadukt w nasypie kolejowym linii Trzebinia – Zebrzydowice, estakada nad ul. Trzebińską, przepust nad rzeką Luszówką),
- budowa infrastruktury około drogowej (chodniki o dł. ok. 5,40 km),
- ekrany jako zabezpieczenie akustyczne o długości ok. 1800 mb
Koszt zadania to 82.262.930 zł, w tym dofinansowanie w ramach Schematu 4.1 A Drogi o znaczeniu regionalnym Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 (MRPO) w wysokości 55.198.900 zł.
Realizacja zadania przewidziana jest w dwóch etapach, w trybie:
etap I – budowa wiaduktu kolejowego łączącego ul. Zieloną z ul. Sikorskiego – od 2009 r. – 2010 r.,
etap II – zaprojektuj i wybuduj – od 2009 r. – 2012 r.