Ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985. (Dz. U. nr 14, póz. 60 wraz z późniejszymi zmianami), w art. 13b określa zasady wprowadzenia stref płatnego parkowania. Strefy ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych celem zwiększenia rotacji parkujących pojazdów. Istniejący w Chrzanowie poważny deficyt miejsc postojowych w pełni uzasadnia wprowadzenie w centrum strefy płatnego parkowania niestrzeżonego.
Natężenie ruchu w centrum miasta przy istniejącej geometrii ulic powoduje duże ograniczenia w parkowaniu pojazdów zarówno dla mieszkańców, ruchu tranzytowego, turystów i licznych gości Chrzanowa.
Wprowadzenie strefy płatnego parkowania umożliwi znalezienie wolnego miejsca parkingowego w bezpośredniej bliskości obiektów o charakterze publicznym (urzędy, banki, ciągi handlowe, muzea i inne) oraz spowoduje zwiększenie rotacji parkujących pojazdów samochodowych. Usprawni również organizację ruchu w centrum miasta. Wprowadzenie strefy w Chrzanowie zmniejszy popyt na parkowanie, skróci czas parkowania w obszarze centrum do niezbędnego minimum, poprawi warunki parkowania mieszkańcom śródmieścia, zmniejszy natężenie ruchu pojazdów poszukujących miejsc parkingowych i ograniczając emisję hałasu i spalin wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców.
Alternatywnym dla potrzeb długo-czasowego parkowania na drogach publicznych jest umożliwienie parkowania pojazdów samochodowych na parkingach buforowych.
Uzyskane środki stanowiące dochód gminy, będą przeznaczone na utrzymanie dróg oraz budowę dodatkowych miejsc parkingowych.