Gmina Chrzanów złożyła trzy wnioski w ramach konkursu dla:
- Szkoły Podstawowej Nr 5 im. ks. Michała Potaczały w Chrzanowie,
- Szkoły Podstawowej im. Króla Władysława Jagiełły w Luszowicach
- Szkoły Podstawowej Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi im. Szarych Szeregów w Zespole Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Chrzanowie.
Wszystkim trzem placówkom przyznano dofinansowanie:
SP 5 w kwocie 8 032,00 zł
SP Luszowice w kwocie 8 032,00 zł
SP8 w kwocie: 13 512,00 zł.
Program realizowany jest przy zabezpieczeniu wkładu własnego w wysokości odpowiednio: 2008,00 zł, 2 008,00 zł oraz 3 378,00 zł.
CELE PROGRAMU „BEZPIECZNA +”
• Integracja zespołów klasowych poprzez udział w różnych projektach i akcjach dotyczących bezpieczeństwa,
• Uatrakcyjnienie procesu edukacji poprzez autorskie konkursy wewnątrz- i zewnątrz szkolne dotyczące szeroko rozumianej problematyki bezpieczeństwa,
• Uwrażliwienie dzieci na niesienie pomocy osobom słabszym, pokrzywdzonym przez los, niepełnosprawnym,
• Działania na rzecz bezpieczeństwa, rozszerzenie współpracy z instytucjami wspomagającymi,
• Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich, zapobiegających agresji,
• Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,
• Poznawanie różnych sposobów pomagania sobie w trudnych sytuacjach,
• Poszerzenie wiedzy w zakresie znajomości numerów alarmowych, procedur postępowania w czasie ewakuacji, regulaminów (szkolne pracownie, sala gimnastyczna, boisko, szatnia, toalety),
• Informowanie rodziców o organizowanych konsultacjach z psychologiem i pedagogiem,
• Pogłębienie umiejętności skutecznego przeciwdziałania i radzenia sobie z zagrożeniami zdrowia i życia,
• Zacieśnienie współpracy z środowiskiem domowym, ujednolicenie oddziaływań.
Realizowane w ramach programu „Bezpieczna +” w szkołach działania dotyczą obszarów, takich jak: budowanie pozytywnego klimatu oraz wizerunku szkoły (uspołecznienie), bezpieczne korzystanie z cyberprzestrzeni, bezpieczeństwo na przerwach, w szatniach, na wycieczkach, w drodze do i ze szkoły, przeciwdziałanie agresji słownej, fizycznej i psychicznej, profilaktyka uzależnień, rozpoznawanie zagrożeń i reagowania w sytuacjach kryzysowych.
Działania profilaktyczne mają umożliwić realizację nadrzędnego celu pracy edukacyjnej, jakim jest wszechstronny rozwój ucznia. Agresję i uzależnienia można ograniczyć rozwijając empatię i wrażliwość społeczną dzieci i młodzieży. Istotne znaczenie ma również praca nad przekonaniami normatywnymi młodych ludzi dotyczącymi stosowania przemocy i zachowań agresywnych. Jeżeli uczniowie przestaną traktować je jako swoistą normę, wówczas rzadziej będą stosować przemoc, ulegać jej, biernie ją obserwować. Bardzo ważną rolę w profilaktyce agresji pełni umiejętność rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej i w relacjach z dorosłymi.
W w/w szkołach za realizację programu odpowiadają panie pedagog i psycholog.
Realizacja programu przewidziana jest w okresie IX- XII 2016 r.