Wymagane dokumenty: |
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w postaci papierowej w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12 roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
2. Do wniosku o wydanie dowodu osobistego załącza się kolorową fotografię o wymiarach 35 × 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle,z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego. Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego. Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzesłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Osoba ma być przedstawiona bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku. Osoba, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów odnośnie fotografii może załączyć zdjęcie niespełniające tych wymogów. Również fotografia dziecka do 5 roku życia, może nie spełniać wymogów w zakresie wizerunku. Fotografię załączaną do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego na piśmie utrwalonym w postaci papierowej wykonuje się na papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek. Do wniosku o wydanie dowodu osobistego składanego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele (szerokość x wysokość) i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm i spełniała wszystkie wymogi ustawowe.
3. Organ gminy potwierdza tożsamość i obywatelstwo osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego na podstawie ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego tej osoby, a w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie - na podstawie dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość albo danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w Rejestrze Dowodów Osobistych, jeżeli osoba nie posiada tych dokumentów. Organ gminy może potwierdzić tożsamość osoby na podstawie innego dokumentu zawierającego fotografię, jeżeli osoba ta nie posiada ważnego dowodu osobistego lub ważnego dokumentu paszportowego.
4. Na żądanie organu – dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego (w przypadku wątpliwości dot. obywatelstwa polskiego).
|
Uwagi i dodatkowe informacje: |
Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty. Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie. Dowód osobisty uprawnia do przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego należących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic. Dowody osobiste spersonalizowane od 4 marca 2019 roku posiadają warstwę graficzną i warstwę elektroniczną zawierającą m.in. odciski palców, certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia, certyfikat podpisu osobistego (jeśli wnioskodawca wyraził zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu), certyfikat potwierdzenia obecności oraz przestrzeń umożliwiającą zamieszczenie kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego (zamieszczenie tego certyfikatu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania). Odcisków palców nie zamieszcza w warstwie elektronicznej dowodu osobistego wydanego osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, a także osobie, od której chwilowo lub trwale fizycznie nie jest możliwe pobranie tych odcisków. Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo – w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia – zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby. Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów dla każdego z tych certyfikatów. Ustalenie kodów następuje w siedzibie organu gminy przy odbiorze dowodu osobistego lub w każdym czasie po jego odbiorze (posiadacz dowodu osobistego może w każdym czasie dokonać zmiany kodów).
E-DOWÓD umożliwia jego posiadaczowi: 1. uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego, 2. składanie podpisu osobistego, 3. potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator. Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia. O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba – organ ten, po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W tym przypadku odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego z wyłączeniem osoby która nie ukończyła 12 roku życia, a także osoby, od której chwilowo lub trwale fizycznie nie jest możliwe pobranie tych odcisków.
Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku: 1. upływu terminu ważności dowodu osobistego albo upływu terminu ważności dowodu osobistego w związku z unieważnieniem certyfikatów (zamieszczonych w warstwie elektronicznej) przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych, 2. zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego oraz zmiany nazwy miejsca urodzenia, 3. zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, 4. utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, 5. unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego, 6. żądania wymiany dowodu osobistego: - na dowód osobisty z warstwą elektroniczną, - w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia, - uniemożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienia lub złożenie podpisu osobistego, - którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców. 7. ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, 8. przekazania do organu gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego, 9. uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego, 10. stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji.
Z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego występuje się: 1. co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego, 2. niezwłocznie – w pozostałych przypadkach (z wyjątkiem unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego oraz w przypadku wymiany dowodu osobistego na żądanie). Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby (nie dotyczy to osoby, która nie ukończyła 5 roku życia oraz osoby, która ukończyła 5 rok życia i nie ukończyła 12 roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy). Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun prawny, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. W przypadku, gdy odbioru dowodu osobistego w siedzibie organu gminy dokonuje jego posiadacz organ gminy umożliwia ustalenia kodów (PIN1 czterocyfrowy do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia, PIN2 sześciocyfrowy do certyfikatu podpisu osobistego) umożliwiających identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu oraz przekazuje posiadaczowi dowodu osobistego do jego wyłącznej dyspozycji kod PUK umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego (trzykrotne nieprawidłowe wprowadzenie kodu PUK powoduje brak możliwości odblokowania kodu PIN1 i kodu PIN2).
Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, w przypadku, gdy: 1. wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych (niemożność złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w siedzibie organu gminy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody), 2. osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W przypadku, gdy osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody i wyrazi wolę ustalenia przy odbiorze dowodu osobistego kodów umożliwiających identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu osobistego, odbiór dowodu osobistego, ustalenie tych kodów oraz odbiór kodu umożliwiającego odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego w miejscu pobytu tej osoby, po uprzednim powiadomieniu, zapewnia organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, o ile jest to organ gminy, do którego złożono wniosek o wydanie dowodu osobistego. W przypadku, gdy posiadacz dowodu osobistego przy odbiorze dowodu osobistego nie ustalił kodów umożliwiających identyfikację elektroniczną i złożenie podpisu osobistego i obecnie z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody nie może tego dokonać w siedzibie organu gminy, ustalenie tych kodów w miejscu pobytu tej osoby, po uprzednim powiadomieniu, zapewnia organ gminy będącej siedzibą władz powiatu.
Przy odbiorze dowodu osobistego przedkłada się dowód osobisty posiadany przez osobę, której wydano nowy dowód osobisty w celu jego unieważnienia.
Unieważnienie dowodu osobistego następuje: 1. z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub Konsula Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego posiadacza lub przekazania do organu dowolnej gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego, 2. z dniem utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego lub wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego, 3. z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego w miejsce poprzedniego dowodu podlegającego wymianie (w tym wymiany na żądanie), 4. z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego w miejsce wymienianego z powodu upływu terminu ważności, o ile wcześniej nie upłynął termin ważności dotychczas posiadanego dowodu osobistego (w tym po upływie terminu ważności w związku z unieważnieniem przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych certyfikatów zawartych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego), 5. z dniem przekazania posiadaczowi nowego dowodu osobistego w miejsce wymienianego z powodu zmiany danych, 6. z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej zastał zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia, certyfikat podpisu osobistego, 7. z chwilą zgłoszenia zawieszenia certyfikatów, jeżeli w okresie 14 dni nie nastąpi cofnięcie zawieszenia, 8. z chwilą zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonane za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, 9. z dniem zgłoszenia Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa, 10. z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym 11. z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego, 12. z dniem stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji.
Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, oraz o ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie.
Dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 roku zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
Adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nie potwierdza adresu miejsca zameldowania.
sprawdź czy dowód osobisty jest gotowy https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy |