Osoba odpowiedzialna: |
|
Opis: |
|
Wymagane dokumenty: |
1. Wypełniony druk „Zgłoszenie pobytu czasowego” z potwierdzonym pobytem w lokalu, dokonanym przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu (druk odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) - wzór w załączniku. 2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - do wglądu w oryginale (dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być w szczególności: umowa cywilno-prawna, akt notarialny, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument potwierdzający własność). 3. Ważny dowód osobisty lub ważny paszport – do wglądu. 4. Pisemne pełnomocnictwo, jeżeli czynność zameldowania ma zostać dokonana przez pełnomocnika. 5. Obowiązku meldunkowego można dopełnić w formie dokumentu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru. Do formularza należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu. Obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu, a w razie niemożności ich uzyskania – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów. |
Opłaty: |
Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności dot. realizacji obowiązku meldunkowego. 17 zł - Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy. Opłaty należy dokonać przelewem, przekazem na rachunek bankowy na konto Urzędu Miejskiego w Chrzanowie Bank Spółdzielczy w Chrzanowie nr konta: 86 8444 0008 0000 0070 6654 0007 W Urzędzie Stanu Cywilnego w Chrzanowie istnieje możliwość dokonywania płatności kartą płatniczą. Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia dokonuje się na podstawie art. 2 oraz załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. |
Miejsce składania dokumentów: |
Urząd Stanu Cywilnego w Chrzanowie, Aleja Henryka 30 |
Termin załatwienia sprawy: |
Bez zbędnej zwłoki. Organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. |
Podstawa prawna: |
- Ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności - Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administra-cyjnego - Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego - Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne |
Tryb odwoławczy: |
Brak, czynność materialno-techniczna. |
Uwagi i dodatkowe informacje: |
1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miej-sca. 2. Zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na formularzu „Zgłoszenie pobytu czasowego”. Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu, przy czym pobyt czasowy jest rozumiany jako przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy. 3. Osoba zgłaszająca pobyt czasowy może otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu na własny wniosek. Zaświadczenie jest ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, jednak nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania. 4. W przypadku zmiany miejsca pobytu czasowego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu czasowego. Czynności tej można dokonać przy zgłoszeniu nowego miejsca pobytu czasowego. 5. Zameldowania na pobyt czasowy można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu. 6. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych, obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. 7. Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje zameldowanie. Zameldowania dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa. 8. W przypadku dzieci urodzonych za granicą - po dokonaniu transkrypcji aktu urodzenia - rodzice dokonują zameldowania na podstawie wypełnionego formularza zgłoszenia pobytu czasowego. 9. Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania lub wymeldowania budzą wątpliwości o zameldowaniu lub wymeldowaniu rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej. W tym trybie rozstrzygane są też wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem. |